CountDown

søndag den 16. august 2009

Noosa og Australian Zoo

Vi ankom til Noosa og blev samlet op af Nick, som ejer det lille hus der er lavet til hostel med plads til 17. Et dejligt, lille roligt sted med en hyggelig veranda og tørrestativ i baghaven. Noosa er australiens svar på Strandvejen. Med floden som snor sig gennem byen, stranden og de dyrre boliger som ligger med fantastisk udsigt. Den lille by er proppet med goumet restauranter, caféer og tøjbutikker uden prismærke. Så med andre ord, er der ikke meget at lave i Noosa for en backpacker. Der er selvfølgelig stranden, så der er mulighed for at lære at surfe eller man kan leje kayakker og sejle lidt rundt på floden.

Vi nød lidt sol på stranden, tullerede lidt rundt, kiggede på de mange butiksvinduer og fik en god kop kaffe. Vi nød også gåturen på 3 kvarter tilbage til hostelet, hvor vi smukiggede lidt på de lækre boliger og udsigten. Der blev også købt postkort, så vi nød den sidste sol på verandaen med at skrive og smovse jordbær.

Vi brugte også en kanon dag i Australian Zoo. Vi blev hentet i en speciel Aus Zoo bus, som samler folk op om morgenen. Betrækket på bussens sæder var broderet med dyr og på tv skæmene kørte filmen om Steve Irwin, familien og historien om Australien Zoo og selvfølgelig en masse farlige klip hvor Steve fanger crocks og andre af australiens ikke helt ufarlige dyr.
Parken er flot lavet og der er masser af oplysninger om dyerne. Vi så et lille show, hvor de viste os slanger, elefanter, en massse flotte fugle, og til slut en stor krokodille som de fodrede. Det specielle ved showet var at det faktisk ikke var så meget et show, man så dyrene mens de fortæller om dem, hvorfor de er så fantastiske nogle dyr, hvad man kan gør for at hjælpe dyerne da de er truet, eller hvordan man skal opføre sig for at dyret ikke er en trudsel for mennesket som fx krokodiller.

Vi fik også set en lege time med de fantastiske flotte tigere. Man må ikke længere fange dyerne i det vilde. Så disse tigere er opdrattet i zoo'ens omgivelser og de har derfor nogle faste dyrepassere som er sammen med dem næsten 24 timer i døgnet og har været det siden tigerne blev født. Derfor opføre tigerne sig over for deres passere, som en huskat ville opføre sig over for sin ejer. Så vi så hvordan disse kæmpe katte svømmer rundt og lejer med dyrpasserne. Det var ret vildt at se. Mens de leger får man fortalt en massen om tigerne. fx. vil der om 10 år ikke være en eneste at denne slags tiger tilbage i det vilde, da menneskene ødelægger leveforholdet.
Efter legetimen gik turen mod koalabjørnene og kænguruerne. Vi købte lidt fodder og brugte en masse tid på at håndfodre og nusse de bløde hoppedyr. Herefter gik turen mod reptilerne, kæmpe slanger og små giftige slanger. Vi stødte også på den tasmanske djævel, kæmpe wombats og dingoes, som mest af alt ligner en sød lille hund, men som bestemt har et helt andet ryg.

Vi sluttede af i gavebutikken. og hold da helt op. Der er ikke det man ikke kan få. Steve Irwins datter har hendes eget tv show og det samme har sønnen. Man kunne få alt lige far skoletasker, panalhus, action mans og barbiedukker af familien. T-shirts, kuglepenne og plakater.

Vi havde en skøn dag blandt dyerne i parken, og man er ikke i tvivl om at at disse mennesker elsker dyerne og med glæde deler ud af deres viden til millioner af andre mennesker. Men vi må dog sige at det er ufattelig amerikaniseret, med alle reklamespotsne som kører på skærme rundt i parken, souveniers, børnene som bliver brugt i alle sammenhænge og insamlingnerne til de mange fonde, der er dannet i steve Irwins navn. Men en super dag havde vi.

Aftnerne på hostelet er gået med fælles hygge i stuen, hvor vi har fået set film og snakket en masse.
Den sidste dag tog vi på marked en halv time udenfor byen. Dette marked er i byen 2 gange om ugen, og så er gaderne fulde. Man kunne også køber næsten alt mellem himmel og jord, vi nøjes dog med en japansk kål "pandekage" inden turen gik tilbage til hostellet.Dagene i Noosa har været afslappende, men vi har bestemt også hygget os i denne lidt eksklusive by.

Nu går turen videre nedad mod Brisbane og Surfers Paradise.