CountDown

onsdag den 19. august 2009

Byron Bay

Vi ankom til Byron Bay en solskins lørdag, og blev ved synet ikke skuffede. Det var som andre havde fortalt. En lille og afslappet by, hvor det er helt okay at handle i supermarkedet i bare fødder. Der er i sig selv ikke ret meget by, med det der er, er meget hyggeligt med brede gader og grønne træer på fortovet. Og til trods for alle turisterne og backpackerne, så har den valgt at der ikke skal gå turist badeby i den.

Vi havde inden vi rejste fra Surfers Paradise booket hostel. Arts Factory Lodge, som stedet hed, havde i følge Lonely Planet, deres hjemmeside og andre backpackere meget at byde på. Vi havde da heller ikke mere end lige sat os ind i minibussen, før vi fandt ud af det her sted var anderledes. En afslappet hippie atmosfære med en lille cafe, og hængestole i haven med udsigt ud over den lille sø, hvor mærkelige fugle og kæmpe øgler holder til.

Samme dag vi ankom deltog vi i en lille bushtucker-walk som foregår i naturen rundt på hostelet, det varer en time, og slutter tilsidst af med en gratis øl ;o) En sjov fyr ved navn Cockatoo Paul står for det meste af underholdningen på stedet og det var også ham som tog os med ud i den "vilde natur" for at lære os tips og tricks. Fx lærte vi hvordan man laver toiletpapir ud af bark, solcreme ud af sten, finder vand i træernes hulrum, selv efter tørke og hvordan man kan riste ukrudt så det kommer til at smage som kaffe og meget meget mere. Super sjovt!

Selvsamme aften skulle der på hostellet gøres forsøg på at komme i Guinnes Rekordbog. Det skulle være rekorden for flest Poi i gang på samme tid. (Fire dancing, på dansk ild dans, men hvis I vil vide hvad det er, så google). Hele dagen havde backpacker og ansatte været i gang med at øve og gøre klar, ikke kun poi, men også andre workshops som fx at lære at spille bongo trommer til aftenens show.
Om aftenen stod mere end 120 menesker med stænger og kæder med ild i, klar til rekordforsøget. Der blev spillet bongo trommer på pladsen, hvor også det lokale brandmandskorps stod klar med ildslukkere og brandbiler. En masse røg, varme, brandfarlig lugt og et kanon show senere, var rekorden, så vidt vi ved hjemme. En sjov oplevelsen, og en fed start på Byron Bay.

En af dagene tog vi en tur til Nimbin, som er en meget lille hippie "by" hvor det er "lovligt" at købe pot og hash."Lovligt" vil sige at det er det eneste sted i Australien hvor politiet ikke gør noget ved det, men godt ved hvad der foregår, så det er selvfølgelig et sted enhver backpacker bare må se. =oP
Vi tog afsted med turguiden Jim. Han fortalte nogle sjove historier og spillede musik fra rytmeboksen som passede til. Vores første stop på turen var på en lille pub, hvor vi kunne købe proviant og spise løs af de lokale macademian nødder. Herefter gik bussen direkte til Nimbin, hvor fyrerne bag i bussen var klar på sjov tobak.
Vi havde et par timer i byen, så vi fik set det lille lokalt lavet Nimbin museum, som forklare lidt om kulturen fra en hippies synspunkt ;o) Vi fik også set lidt på de lokale kunst butikker, og ellers nød vi vores madpakker på en bænk og en kop kaffe på en cafe. Vi havde fået at vide at de ældre damer som regel gik rundt og solgte sjovekager og vi havde da håbet på at støde på en, men vi må have opholdt på de "rigtige" steder, for vi mødte ikke nogen, men da vi kom tilbage til bussen havde de fleste inten købt tobak eller kager. Nå, men turen gik videre ud i naturen omkring Nimbin. Vi kørte gennem subtropist regnskov og nationalpark og så udsigten over et vandfald, inden turen gik mod Jims gamle hippie ven. Han var noget af en oplevelse, en mand med et større samlergen end mor og helt klart en kæmpe advarsel om at det ikke er godt at ryge pot hver dag!

Da vi kom tilbage fra vores noget anderledes med ret sjove tur, var der på hostelet om aftenen talentshow. Så der blev rigtig spillet, jam'et, og sunget af forskellige backpacker. Super hyggeligt og ret underholdende. Showet er faktisk lagt på youtube under Arts factory talentshow, hvis nogen skulle få lyst til at se det.

Vi brugte en dag på bare at slappe af på hostelet og læse en bog. Om aftenen var det quiz-aften, med gode premier som falskærms udspring på højkant, så vi deltog selvfølgelig. Kicki er dog ved at være lidt rusten, og Charlottes almen viden er ikke så stor, så vi vandt ikke noget, men en hyggelig aften havde vi da.

Vi har også fået brugt lidt tid ved stranden og kigget på den lille by, som både byder på de almindelig modebutikker og de lokale "hippie" butikker med faverigt tøj, hjemmelavet armbånd og ankelkæder. Vi har nydt frugtshakes fra cafeen og rigtig slappet af her på Arts factory i Byron Bay. Det har uden tvivl været nogle rigtig fede dage!