CountDown

søndag den 1. marts 2009

Cambodia

Vi sejlede over landegraensen til Cambodia og kunne se med det samme at landet er andreledes end vi ind til nu havde set. Landet er meget mere fattigt, og vi saa med det samme hvordan familier bor i siv og trae hytter og har sat hvad de nu kan finde af forskellige roer sammen saa de kan faa vand fra floden og til deres hjem. Vi saa hvordan boernene badede i floden mens deres moedre vaskede toj i floden, og deres far staar og vasker deres koer i floden 3 meter vaek. Foden bliver brugt til alt!

Efter en meget lang sejltur ankom vi til fastland og skulle fordeles i minivans for at koere det sidste stykke ind til Phnom Penh. Den minivan vi kom med var den sidste der koerte fra stedes, saa med 12 saeder, endte vi op med at vaere 15 personer + alt vores baggage! En lang tur og en endnu laengere dag, men heldigvis endte paa et laekkert hotel med a/c og kaempe seng saa det kunne ikke vaere bedre! Vi fik en lille lur, og trode at nu skulle vi bare ud at opleve byen, men vi fandt hurtig ud af at der ikke er meget at opleve i Phnom Pehn! Vi kunne knap nok finde noget at spise kl halv 9 om aftenen, og vores foerste indtryk var at der var vildt, vildt beskidt paa gaderne og lugtede.

Dagen after begav vi os ned ad mod Riverside i en Tuk, Tuk (en motorcykel, hvor der er spaendt en vogn paa), Her nede kan man finde restauranter og det er taet paa attraktionerne. Det var meningen dagen skulle gaa med at besoege paladset og museet, men solen var bagende hed og vindstille, og folk stod i koe for at komme ind, saa vi saa de meget flotte og imponerende bygninger fra afstand og gik en lille tur i omraaedet omkring paladset.

Vores gaatur i sig selv var en oplevelse.

Byen ser ikke lige umildbart ud til at ligge i et saa fattigt land, bilerne er store, Mercedes, Lexus og Toyota, men paa vores gaatur, saa vi hvordan faamilier bor paa gaden bag papkasser og klaeder, og hvordan skrald og skidt ligger og samler fluer lige ved siden af, og vi forstod bedre hvorfor der lugter saadan.!

Vi satte os paa en cafe, og kunne kun sige nej til alle de tiggere som kommer, ellers ville vi ikke have flere penge! Tiggerne er som regel folk som har traadt paa en landmine, nogen forsoeger at saelge smaating.

Vi fik spillet en del kort den dag og vi var enige om at vi skulle videre mod Siem Reap og Angkor Wat.

Bussen var super god, og vi kunne rigtig kigge udaf vinduerne og suge alt hvad vi saa til os! Vores kamera var uden stroem, saa vi kunne desvarre ikke tage billeder! Det er et ufatteligt fladt land, og meget toert! Stoevet staar omkring bussen naar men koerer, markerne ligner oerkner og koerne stor som skeletter paa markerne eller ud mod vejen og tygger i skrald. Husene er traehytter med tag af palmeblade eller bare hytter af mudder. Det var en lokal bus vi var med, og det var en ret markeligt oplevelse at en ung kvinde som seer ret smart ud, staar af bussen ude i ingenting hvor familien nok bor.

Vi blev ret overrasket over bussens sidste stop. Vi havde koert paa veje uden astfalt i noget tid, og jeg havde lige sagt til Kicki, at her var de vist med at bygge en lille by, da vi drejede ind af en vej og blev sat af. Der var en masse maend med tuk tuk, vi hoppede paa en, og blev koert ind til Pub street, som er den eneste gade i byen hvor der er vejskilt med "navn". Vi fandt et lille guesthouse, i noget alla den stil vi boede i paa Macau, bare mere rent, og med eget bad, en en lille udendoers restaurant og et skaevt poolbord;o) Om aftenen blev stedet lyst op at hyggelige lamper, sa det var faktisk super hyggeligt ;o) Vi tog paa Night market, og de faa asfalteret gader som er i byen er ret hyggelige med masser af cafeer med Happy Hour doegnet rundt. Vi behoever vist ikke sige at byen kun eksistere pga. turister!

Vi fik en aftale i hus med en anden fyr fra syd amerika om at dele en Tuk tuk for en hel dag i Angkor templerne. Vi stod tidlig op for at kommer der ud til solopgang som skulle vaere super smukt.

Vi ankom 5. 15 til det store tempel, og vi satte os ved soen og saa hvordan himlen lige saa stille aendrede sig. Det var en ret flot og sjov oplevelse som vi nok delte med et par tusinde andre turister ;o) da solen var kommet frem gik vi paa opdagelse i templerne, og tuk tukken koerte os fra tempel til tempel. Templerne er i dag ruiner og er paa top 10 listen over must se i verden. Det var ogsaa en super flot oplevelse, men da vi har varet i Egypten og set Kongernes dal og Luxer templet som ogsaa er vildt fantastisk, saa synes vi ikke man kunne faa en helt dag til at gaa med at see paa gamle ruiner af templer, saa da det blev middagstid tog vi tilbage til byen. Resten af tiden i Siem Reap, inden vi skulle til Bangkok, brugte vi paa afslapning, kiggede paa markeder, kortspil, og hygge.