CountDown

fredag den 30. oktober 2009

San Francisco

Vi tog bussen fra LA til San Francisco, og for første gang så vi lidt af hvad for noget natur landet har at byde på. Vi ankom til byen ved solnedgangs tid, og vi var ret imponerede, da vi kørte over San Francisco Bay Bridge og så alle lysene over byen med den farvede himmel i baggrunden. Der var en del trafik og afspærrede veje i byen, og vi fandt ud af at Obama var på besøg.

Vi ankom til hostellet og blev noget nervøse, da vi fandt ud af, at vi havde booket til en forkert dato. Heldigvis havde de plads, og vi fik et dejligt 4 mands værelse. Med det samme gik vi ud for at kigge på byen, hvor butikkerne stadigvæk var åbne kl. 9 om aftenen, og derfor var der masser af liv i. Vi tullerede rundt, og da vi gik i seng første aften, var det første indtryk af San Francisco super, og vi glædede os til næste dag.

Vejret var super og varmt så vi fik kiggede lidt nærmere på byen i det gode vejr med de mange sporvogne, som kører op og ned af de stejle gader. San Francisco er den eneste by i USA som stadig bruger sporgvogne og det gør byen ret hyggelig.

Vi fandt også vej til China Town, som til vores overraskelse faktisk var super hyggelig, og vi summede rundt der i nogle timer, og fik kigget i de mange butikker. Vi havde i løbet af dagen set de mange sightseeings busser køre frem og tilbage, og da vi gik tilbage mod hostellet, blev vi shanghai'et af en. Det lykkede Lotte at få Kicki overtalt til, at det kunne være sjovt, og billetten ville være gyldig dagen efter også. Vi kom ombord, og der gik ikke længe før vi fandt ud af det var en rigtig co2 bombe vi var kommet ombord i. Bussen nærmest hoppede af sted, med en topfart på 15 miles i timen, hvilket svare til 25 km/t. Men vi fik da set lidt, og fik en ide til hvor vi skulle tage hen dagen efter.

Så sidste dage tog vi til Fisherman's Wharf, som er en blanding af et havneområde og et underholdnings sted. Der er masser af souvenir butikker, resturanter og underholdning på gaden. Der er også her turene til Alcatraz finder sted, desværre var alle billetterne udsolgt til den samme dag, så vi besluttede os for at tage på en tur tidlig næste dag. Så vi havde masser af tid til Fisherman's Wharf. Vi havde hørt at Pier 39 skulle være værd at lægge vejen forbi, og ganske rigtigt. Havnen var fyldt med søløver, der lå og solede sig oven i hinanden og svømmede rundt og legede. Ikke nok med det, er Pier 39 fuld med resturanter, karuseller og klovne der underholder. Efter frokost gik turen lige så stille hjem ad igen, hvor taskerne blev pakket, da vi jo skulle tidlig op næste morgen.

Vi tog sporvognen ned til molen, hvorfra båden til Alcatraz sejler, og her fandt vi ud af, at vi ikke var de eneste der havde valgt at stå tidligt op. Turen derud tog ca. 15 minutter, hvor vejret ikke helt var med os. Gråt og trist så det ud over øen, det gav dog den rigtige fængsels stemning. Da vi var kommet op til fængslet, blev vi udstyret med hver vores mp3-afspiller, som var grundlaget for en selv-guidet audio tur.

Alcatraz blev oprindeligt bygget til militære formål, og blev bl.a. brug som militær fængsel. I 1934 kom de første indsatte til øen. Det var ikke bare almindelige fanger, men alle "problembørnene" fra de andre fængsler, og reglerne var langt strammere, og fængselsbetjentene var særlig udvalgt, så de ikke var så korrupte. I 1962 fandt flugten fra Alcatraz sted, hvor 3 mænd gravede sig vej ud af deres celler og flygtede ud i vandet på små "tømmerflåder" de havde lavet af regnfrakker. De er aldrig blevet fundet, hverken i live eller døde, så om de nåde San Francisco eller om havet tog dem, er op til ens egen fantasi. I hvert fald blev der flygtet fra det flugtsikre fængsel, og i 1963 valgte FBI at lukke det. Grunden var at en tiltrængt renovering ville være for dyr.

Den selv-guidede audio tur tog os bl.a. med til cellerne, den adminitrative afdeling, isolationscellerne og spisesalen, hvor det var tidligere fanger og ansatte der fortalte om Alcatraz. Vi blev også taget en kort tur udenfor vores udsigten til San Francisco og Golden Gate Bridge var perfekt.
Under vores tur lagde vi vejen forbi et fordrag om Al "Scarface" Capone, som nok er den mest kendte indsatte på Alcatraz, hvilket var meget interessant.

Efter ca. tre timer forlod vi øen, og vendte igen næsen mod midtbyen. Vi var begge enige om at besøget på Alcatraz var okay, men vi havde forvendte mere. Det var meget det samme (cellerne) man så, og vi mente at der var mange andre steder, som kunne have være meget interessante at se. Vi er glade for at vi så det, selv om det var lidt ensformligt.

Tilbage i byen fik vi hentet vores tasker, spist lidt frokost, og så hentet vores lejede bil. Nu er vi klar til at køre nationalparkerne tynde...