CountDown

lørdag den 24. oktober 2009

Ankomsten til USA - LA

Flyverturen til LA gik super godt. Charlotte havde været lidt nervøs over at vi skulle flyve hen over vand i ca. 11 timer, men hun faldt hurtigt til ro, og tog sig en lur på 8-9 timer;o)
Da vi fløj ind over LA og kiggede ud af vinduerne, så vi en kæmpe og flad by. Stort set uden skyskrabere, og hvor samtlige villaer havde en pool i baghaven. Snor lige gader, der er så brede at de kunne bruges til landingsbaner. Og oveni det, tog det ca. 30 min. at flyve ind over byen, så stor er den altså...

Vi fandt ud af lufthavnen, og fandt vores hostel, som lå på en side gade til Hollywood Boulevard og Hollywood Walk of Fame. Vi fik smidt vores tasker, og på ud for at se byen, og selvfølgelig startede vi på Hollywood Boulevard (fra nu af HB).

HB summer af liv på alle mulige måder. Ligefra turister til sælgere, udklædte folk og artister som bare forsøge at gøre karriere. Og det var også hurtigt det indtryk man fik af byen. Alle forsøgte at få dertes navn frem på en eller anden måde, og det hele foregik foran Kodak Theatre, hvor bl.a. oscar-uddellingen finder sted.

Næste dag var vi klar til indtage byen rigtigt, men vi kunne ikke rigtig overskue det, så vi startede med Walk of Fame, som er mere end 2.500 stjerne i fortovet, hvori det er skrevet et navn på en kendt person. Her kan man finde navne lige fra Elvis og The Beatles til Lassie og Snehvide. Vi lagde også vejen forbi Chinese Theatre, som er stedet hvor alle de store filmpremiere afholdes. I fortovet udenfor Chinese Theatre har forskellige filmstjerne sat deres hånd og fod aftryk. Bl.a Anders And, Johnny Depp og Harry Potter. Efter dette havde vi stadig ikke fået kendte nok, så vi lagde vejen forbi voksmuseet, hvor vi hyggede os, og tog MANGE billeder.

Dagen efter skete det... For første gang i 6 måneder blev LA ramt af regnvejr. Og det regnede og regnede. Vi fandt på at tage til Santa Monica selv om det stod ned i stænger, for vi skulle jo have noget ud af dagene vi var her. For i følge vejrudsigten skulle det forsætte til den dag vi skulle afsted. Så regnjakken på, og afsted det gik ca. 2 timer i bybus (ja, byen er stor) og vi var der. Santa Monica er en stor kontrast til Hollywood/LA. Mindre gader, gågader og strandpromenade med et tivoli ned til vandet. Og vi nød at det hele ikke var så "stor" og knap så "jeg vil gerne være kendt" fokuseret.

Vi fik også brug en masse tid på at planlægge den videre del af USA, for vores planer faldt til jorden en efter en. At købe en bil, var for besværligt pga. forsikringer osv.(der er strenge regler herovre), så ville vi leje en bil, men det ville ruinere os, fordi vi er under 25, så prisen bliver næsten fordoblet. Så bestilte vi en camper van, som ikke havde det høje under 25 år's gebyr, men 2 dage senere fik vi besked om at de ikke havde nogle ledige... Men så skete det, vi fandt en bil, som vi sparede flere tusinde kroner på, ved at leje den over den danske hjemmeside i stedet for den amerikanske. Hertz blev vores redning!

Vi endte med en gåtur og til Runyon canyon, som er stedet hvor samtlige billeder af LA er taget fra, og der hvor der er den bedste udsigt til det meget berømte Hollywood skilt. Det var hostellet, der arrangerede en gåtur dertil, hvor vi på vejen bl.a. passerede huset, hvor Julia Roberts bor i Pretty Woman. Der var kun os to og så to andre fra vores værelse med på turen, så der blev rigtig snakket. Da vi endelig nåede op til toppen af bakken, vendte vi os mod Hollywood skiltet, og kunne intet se, for der var så tåget at vi på tidspunkter næsten ikke kunne se hvor vi skulle træde. Vi slog os ned, og efter lidt tid lettede tågen, men ikke foran skiltet, men over LA. Og hvilken udsigt, og hvilket lyshav... LA by night...

En af aftenerne tog vi til West Hollywood, som er party stedet, og skulle have nogle af de bedste barer, så der skulle vi selvfølgelig hen. Efter en lille omvej, steg vi af bussen og ud på Santa Monica Boulevard med den ene efter den anden bar. Vi vidste selt ikke hvor vi skulle begynde. En hyggelig aften havde vi i hvert fald, og vi endte med at være i vældigt humør da vi begav os hjemad.

Vores dage i LA var lidt med blandende følelser. Vi er enige om, at det nok er et dumt sted at starte, fordi den er så stor. Og så var vejret ikke helt med os. Nogle af de bedste strande i USA skulle lige omkring LA, men det er bare ikke det samme i regnvejr, og det er Disneyland og Universial Studios heller ikke. Så alt det droppede vi her, og har så besluttet os for at gøre det i Florida, hvor vejret forhåbentlig er bedre. Men først går turen til San Francisco.