CountDown

fredag den 24. juli 2009

Cairns, Cape Tribulation og Great Berrier Reef

Vi ankom til Cains med fly fra Darwin, og var ufattelige lettet over, at vi kun skulle rejse i 2,5 timer og ikke 2,5 døgn! Vi tjekkede ind og gik derefter en tur ud i byen. I indbyggertal er Cairns på størrelse med Ålborg, men det kan bestemt ikke mærkes. Det er den mest afslappet, behagelig og tilbagelægnet by vi har været i ind til videre. Og med palmerne, der stikker op over det hele, bade lagoonen nede ved esplanada og alle bådene, der ligger ved marinen med bjergene i baggrunden er det også et fryd for øjet.

Vi fik bestilt en endags tur til Cape Tribulation og en tur ud på Great Berrier Reef.
Cape Tribulation er en World Heritage regnskov, som ligger lige ud til stranden og havet og møder Great Berrier Reef, som også er World Heritage. Det eneste sted på jorden hvor to Worls Heritage møder hinanden. Wow ikk?! ;o)

"Vi stod tidlig op", hvilket man altid gør når man skal på tur, det er bare sådan en god indledning! Vi stod tildlig op, og ud af en minibus sprang Billy. Den mærkeligste turguide vi har haft ind til videre! Der er næsten ubeskriveligt, hvilken oplevelse han var, men køreturen der op på 2 timer var lige som at være med i en film. Billy fortalte historier, og forklarede og havde næsten en sang til hver historie. En super klog mand, og ret underholdende. Nå, men først var vi på en lille sejltur hvor vi fik set nogle crocs (krokodiller) og fik fortalt lidt om området. Derefter gik turen ind i regnskoven, hvor Billy guidet os rundt og fortalte en masse om skoven og nogle sjove historier blev det også til. En af hans historier var fx om den lille plante med hjerteformet blade. Den ser ret hamløs ud, men den har nogle små fibre som giver en en brændende fornemmelse på huden, det kan vare i 2 uger eller 2 år. Tilbage i tiden var de australske mænd, så træt af, at de amerikanske soldater altid tog deres piger, så aussi'erne fortalte amerikanerne at denne plante var god at tørre numsen med efter toiletbesøg i bushen. Avsh, noget af en spøg!
Herefter kørte vi ned i bunden af Cape tribulation hvor vi gik en lille tur gennem regnskoven og ned til stranden og nød udsigten og fik taget lidt billeder. På tilbagevejen så vi Mosman Gorge, hvor man kunne tage sig en dukkert i vandhullerne, eller gå en tur og nyde naturen og tage gode billeder. Da vejret og vandet var lidt køligt nøjes vi med at dyppe tæerne.
Turen til Cape Tribulation var en hyggelig tur, men ikke så aktiv som vi havde håbet. Lige som turen til Litchfield kunne vi godt have tænkt os at vandre noget mere i naturen. Vi har fundet ud af at vi faktisk er ret aktive mennesker, som godt kan lide at klatre og puste lidt mens vi oplever, så har vi det bedst!

Vi fik også brugt en dag sammen med den lokale sejlklub. Sejlklubben afholder hver onsdag en lille sejl konkurrence, hvor skipperne "invitere" turister og loklale ombord til at være med for et lille beløb. Og vores båd vandt faktisk! Efter et par timer til søs var der snacks og prisuddelinger og vi fik snakket med de andre ombord. Det var en super sjov eftermiddag, hvor vi fik lært lidt om at sejle, vi lærte i hvertfald hvornår man skal dukke sig for at undgå hovedsejlet ;o)

Vi brugte selvfølgelig også en dag ved Great Berrier Reef, det største koralrev i verden, som endda kan ses fra månen! Imponerende! Vi tog et super selskab, det var professionelt hele vejen i gennem, super god mad, super personale og instruktører og udstyrret var bare i tip top. Vi holdte to stop på turen, det første ud fra en lille strandø Michaelmas cay. Og det andet ude på det åbne hav ved Paradise reef. Det var fantastisk smukt. Vandhunden Charlotte var rigtig i sit es og fik taget en masse billeder med vores lejet undervands kamera. Vi håber der er nogle gode billeder i mellem. Vi er begge enige om at det var et super valg af selskab og vi havde en kanon dag blandt alle fiskene.

Vi fik også brugt nogle dage ved lagoonen, hvor vi nød det gode vejr, sol og varmen og bare slappede af! En tur på det lille aftens markede kom vi også og vi fik også smagte den bedste mango og hindbær sorbet is vi nogen sinde har smagt. Hostelet havde gratis lørdags pandekager og søndags BBQ. De viste film en aften og har nogle super gode sofaer. Så en dejlig hel uge brugte vi i Cairns, hvor vi rigtig fik slappet af men stadig oplevet. Vi synes Cairns er en fantastisk by! Her kunne vi godt blive, hvis ikke det var fordi turen går videre til Townsville og Magnetic Island.