CountDown

torsdag den 7. maj 2009

En uge i Melbourne - den kulturelle hovedstad

Vi ankom til Melbourne om morgen efter en nat med bus fra Sydney. Og Hold da op, det var lige pludselig meget koldt at komme ud af bussen, 5 grader kl. 8 om morgenen, så det var på med jakkerne, strømperne og de lange bukser igen. Vi havde bestilt overnatning i forvejen og vi blev glædelig overrasket da vi ankom til Urban Central. Nyt, super rent, højst 4 mands værelser, masser af muligheder og gratis morgenmad, pasta og ris! Vi fik noget morgenmad, slængede os i sofaerne og fik en lur inden vi kunne tjekke ind kl. 2. Ellers brugte vi den første dag på at handle ind til aftensmad og madpakker.

Efter en fantastisk nat i gode senge, varme dyner og duftende lagner skulle vi på opdagelse i Melbourne. Melbourne er Australiens kulturelle hovedstad, og det er ikke til at overse. Vi gik langs åen op til byen, og her sker der altid en masse, der er masser af restauranter og barer, bænke hvor man kan nyde udsigten over til CBD(business området) med de høje bygninger og hvor de specielle broer krydser åen. Vi begav os op i gaderne, som er som labyrinter, gaderne i sig selv er nemme at finde ud af, men der er små og store arkader og shopping centrer, med butikker og små hyggelige cafeer over det hele, som fører en i alle retninger. Så selv for Charlotte blev det lige lidt for meget og vi måtte slå os ned på en bænk og nyde vores madpakker.

Vi var også så heldige at vi lige nåede at få den sidste dag af Jazz festivalen med, så på en solskinsvarm lørdag sad vi på Federation Square (En plads med nogle moderne abstrakt geometriske bygninger af glas og stål, som igen er et kendetegn på den kulturelle by) og nød noget jazz mens vi spillede kort. Skønt! Vi havde sørme ”glemt” vores medpakker så vi fandt selvfølgelig vej til noget lækkert sushi =o) På vej ud efter sushi gik vi forbi nogle demonstranter som havde stillet sig op ude foran KFC (en fastfood kæde som bedst sammenlignes med Mcdonald´s) her stod de i deres hvide dragter med et bogstav hver på ryggen og råbte deres budskab ”KFC KILLS”. Ret underholdende må man sige.

Søndag tog vi på South Melbourne Marked, vi blev helt overrasket over hvor mange forskellige ting man kan finde på et australsk marked, alt lige fra dufte sæbe, genbrugstøj, og mode støvler til lækre oste, spegepølser og kød og igen var markedet omgivet af cafeer og restauranter. Om aftenen tog vi i St. Pauls katedral til påske gudstjeneste. Det var en fantastisk oplevelse, katedralen er vildt flot med varme farver og drenge og herre koret sang fantastisk. Charlotte blev meget rørt og måtte fælde en tåre eller to. Kicki var også ret imponeret, men synes alligevel nok at vi måtte slutte aftenen af på Irsk pub med øl, kortspil og live spillemand! Så det blev en super hyggelig aften med masserer af indtryk!

Vi brugte også en dag på at tage på National Gallery of Victoria. Vi så malerier, skulpturer og antikke alt muligt, og følte os ret beriget da vi var færdige. Vi må dog indrømme at det var lidt en tørvetriller og det var bestemt ikke det hele der var lige spændende. Desværre åbnede Dali udstillingen ikke før til juni, det ville ellers have været sjovt at se.
Vi har også fået set bydelen Skt. Kilda, som ligger ned til stranden. Her i Melbourne bruger man sporvogne som transport, så vi tog sporvognen derhen og gik en tur op og ned af stranden. Om sommeren er her garanteret pakket af mennesker, men her om efteråret var det ret fredeligt. Vi spiste frokost på en restaurant med udsigt ud over stranden og de mange malere som står med deres staffeli og farverige tøj. Vejet var rigtig godt så vi tog sporvognen op i den anden ende af byen og gik turen tilbage ned forbi parlamentet og China town.

Melbourne er også kendt for deres Chokolade Cafeer, heriblandt ”kæden” Max Brenner Chocolate bar, så den måtte vi prøve. Ummmm…. Da vi kom ind var det første vi så to store kedler med chokolade, en med mørk og en med hvid. Man kunne få, chokolade bidder, chokoladekager, chokolade fondu m. jordbær, alt hvad hjertet kan begære! Vi nøjes dog med en kop varm chokolade, en mørk, og en mørk orange! Ummm! Sidste dagen tog vi op på det store Queen Victoria Marked, og gik en tur i byen, hvor vi også fandt vej til en ret spændende chokolade cafe. Her måtte Charlotte prøve deres varme chili chokolade, og Kicki en lille platte med chokoladekage, kiks, og chokolademousse.

Vi er helt vilde med Melbourne, det er en super fed by, med alle slags mennesker, mere tilbagelænet end Sydney. Det er svært ikke at blive fristet af alle de shopping muligheder og cafeer man kan finde i de små gader, men det er jo også en del af charmen. Der er altid noget eller nogen man kan kigge på, grine af eller nyde. Vi kunne sagtens blive her en uge mere, men tiden flyver, så vi tager videre på en tredags tur på The Great Ocean Road, men afslutning i Adelaide.