CountDown

fredag den 23. januar 2009

Kina

Guangzhou
Ankomsten til Guangzhou forloeb som planlagt, det vil sige vi var der foer tiden, for her koerer buschauffoererne godt til. Foerste udfordring laa dog i at finde ud af hvor vi var blevet sat af, og i en by med 3,5 mio. indbyggere og ca. 10 hovedbusstationer, var det ikke helt nemt. Det lykkedes dog, og saa gik vandreturen gennem byen med fuld oppakning i bagende sol. Biblen (Lonely Planet), havde anbefalet et hostel paa Shamain Island, som er en sandoe, der i sin tid blev anlagt af britterne og franskmaendende, hvor de i sin tid bygge huse. I dag er der mange flotte hoteller, reasturanter og cafeer i de flotte bygninger, som de byggede i sin tid. Der er hyggelige smaa groenne omraader, med baenke saa man kan nyde udsigten over Pearl River, ikke kun tourister men ogsaa kineserne kommer for at kisse misse eller tage en slapper.
Der soegte vi hen. Hostellet var et dejligt sted med soedt og hjaelpsomt personale, og andre rare rejsende.

I Guangzhou har vi mest taget det med ro. og hygget os. Vi fandt dog op paa stroeget og der var fuld gang i den, selvom det bare var en mandag aften. Men saadan er det herovre. Her er ikke forskelpaa om det er tirsdag elle loerdag, eller om kl. er 11 eller 22. Der er altid gang i den.

Selvom det naermer sig og menneskemaengden paa metro stationerne og i buserne kun vokser, saa var en ting sikkert... Vi skulle finde Lotusbjerget! Vi var rigtig ude paa oplevelse den dag! Vi var ikke sikker paa hvilken by det laa i, saa vi gik ud fra en googel soegning, og nogle kinesiske tegn fra en noget tvivlsom receptionist. Men med 18 metro stop, hjaelp fra de lokale og en ordentlig bustur med en lokal bus naaelde vi til.... en endestation! Hmm...men paa gaaben og en fast besluttet Charlotte, kan alt lade sig goere, og vi fandt det da ogsaa, men benmusklerne var noget oemme dagen efter. Det var ellers en rigtig flot tur, og selv Kicki maa indroemme at den var turen vaerd.

Yangshou
Efter nogle dage og en masse overvejelser om hvor turen skulle gaa hen, tog vi til Yangshou. Dvs. vi tog afsted til busstationen, ventede 7 timer, og saa afsted med "sovebus". Her maette der baade ryges, drikkes, spises og raabes i mobiltelefon, samtidig med der koerte kinesisk comedy/satire i tv. For ikke at tale om den rystetur man bliver udsat for, da de kinesiske veje er vildt daarlige! Charlotte ville hellere have siddet i en rutchebane i tivoli - det havde givet mindre kvalme en denne her tur!
Vi ankom kl 5 om morgenen til Yangshou. Vi var begge meget traette og da vi saa en af de her "hotel managere" staa og vifte med et visitkort fra Yangshou International Youth Hostel, som var recommended i Lonely planet, hoppede vi jo selvfoelgelig paa den. Men det viste sig da vi ankom, at det var det bestemt ikke! Kicki hoppede paa den, og fik overtalt mig, til vores store fortrydelse! Vi brugte 1 time naeste morgen paa at faa ham til at fatte, at vi ikke gad med paa hans 600 kroners ture, til sidst maatte vi true med at checke ud af hotellet!
Yangshou er en utrolig flot og hyggelig by omgivet at bjerge, rismarker, grotter og floder, et must see for enhver backpacker - men derfor ogsaa en masse som proever at saalge en ture! Det var ret taaget, saa vi besluttede os for at noejes med at bruge peneg paa at leje en rigtig bedstemor cykel, og cyklede ud for at se lidt paa naturen! En haard men flot tur! Inden vi tog videre koebte vi et set spisepinde hver, med hver vores kinesiske stjernetegn! Ret sjovt! Og vi var paa den hidtil bedste Dumbling restaurant! Ummmm!

Nanning
Saa gik turen til Nanning.
Vi buggede os ind paa et helt nyt hostel som ligger centralt. Det er vildt dejligt her, et lille sted med dorms og plads til 26, et laekkert faellesrum, med pc, wii, guitar hero, sofaer, boeger, dvd, snacks og meget mere! Vi tog til Nanning mest for at faa vores Vietnammesiske visum, men det er saa dejligt et hostel og vi slapper saa meget af at vi ville blive til efter Nytaar og tage her fra d. 26, men busserne koerer ikke lige umilbart efter nytaar, saa vi maa tage her fra i morgen tidlig! Saa det er et farvel til Kina for denne gang. Maaske.... Nu er klokken 20 om aftenen og vi blev lovet at vores visum og pas ville komme mellem 19 og 20, de er ikke kommet endnu!!! Vi skal med bussen til Hanoi i Vietnam i morgen kl 8.00, billetterne er koebt.... spaendende......! Fortsaettelse foelger....!

Krammer fra nr. 22 sagde ...

Hej,

Lyder superdejligt det I oplever. Vi er med på rejsen og snakker tit med ungerne om hvor I nu er henne. Når vi er i kælderen og de små leger med den store bold i efterlod så går snakken om at vi skal passe på Kicki og Charlottes ting - og om hvornår I kommer tilbage igen. Det var en dejlig tid vi havde sammen - og I skal som sagt være velkomnne tilbage igen en dag. Nå men først skal I jo lige kloden rundt - og når Malle drejer på globus´en i kælderen så forekommer det jo ikke langt - og "I må da snart være på vej tilbage". Men vi voksne ved jo bedre. Nyd turen - vi glæder os til at følge slaget fra afstand. Flotte billeder - og I er gode til at skrive - som et par journalister og samtidig gode venner og familie der beretter fra fjerne egne. Småt nyt fra den hjemlige sfære: Basim og Lis Sørensen sang duet i.f.m. den store Danmarks Indsamling - o. 70mio. kr. er indsamlet til Afrikas familier - ny rekord. Politibetjent har sagt "perker" til ny-dansker under demonstration - men politi-ledelsen påstår han sagde "perle" (!). Vejret: Miske-maske vådt og ikke vinter der vil nogen vegne - business as usual. Malle har været i Månehuset i torsdags for at sige hej til sine kommende legekammerater (1. febr.). God videre rejse. Glæder os til at høre hvad I synes om Vietnam.
KH fra 5xM på Ramshøjvej

Michael sagde ...

Hej med jer! :D

Det lyder rigtig godt, at I oplever så meget! :o) - Det lyder super spændende....
Det er sjovt at vi kan "følge med jer" på rejser når I skriver herinde - og dejligt, så det ikke føles som om I er helt væk.. :D

Glæder os til at høre mere fra jer! :o) Ha' det godt og nyd det...

Hilsen Michael og Micki

joachimsen sagde ...

Hej Charlotte og Kicki

Spændende at følge med i jeres oplevelser. Fortsat god tur.