CountDown

fredag den 30. januar 2009

Ankomst til Vietnam og Hanoi

Saa kom vi afsted til Vietnam. Vores visum og pas blev leveret senere paa aftenen i Nanning (den lille kineser skullle jo lige spise aftensmad foerst) og vi i kom godt afsted med bus mod Vietnam- Hanoi om morgenen. Pas tjekket ved graensen tog lang tid, og vores pas blev godt og grundig tjekket inden vi kunne passere graensen. Vi ankom til Hanoi ved eftermiddagstid, og hold da op! Onkel morten spurgte i en mail om der stadig er cykler i Hanoi eller om de er blevet skiftet ud med en lille japansk bil, men nej, de er blevet skiftet ud med scootere, og i stor stil!! Trafikken er helt helt vild! Selv om der er lyskryds, bliver det ikke benyttet! Man holder bare hornet i bund og haaber paa at andre holder tilbage for en! Der er saa mange scootere, at fortorene bliver brugt som p-plads og dem paa gaden maa forsoege at komme omkring ved at traede ud paa vejen, hvilket nogen gange gaar galt og Charlotte har da ogsaa proevet at faa et sidespejl i maven, ikke noget alvorligt, men lidt forskraekket bliver man da. Ud over den vilde trafik, er vietnameserne soede og venlige, de er mere smilende end vi har oplevet kineserne, men der med ikke sagt at de er mere renlige ;o) Vejret er blevet koldere, saa vi har godt med toej paa og faar drukket en masse the og varm kakao.
Vi blev i Hanoi og oplevede det kinesiske nytaar - i Vietnam kaldt Tet-festival. Det er en nytaars festival som folket gaar meget op i, og en fest de fejre i 2 uger. Den stoerste af dagene er den foeste dag, de tager fint toej paa, og pynter deres hjem med, bla. et lille alter, hvor de saetter roegelses pinde, pynt, og offergaver,(mest hele kogte kyllinger med hovede og det hele) penge og smaa kopper the. De unge samles med deres venner og kaerester, gaar pa cafe og koerer rundt i byen paa deres scooter. De samles med familien, og gaar rundt i byen og hygger. Samlingspunket i Hanoi er rundt om soeen Hoan Kiem, hvor der var sat nogle scener op med underholdning. Underholdningen sluttede ved en 22 tiden, og saa samlede familierne sig paa taepper hvor de holdte en lille picnic, med grillede toerrede fisk. (Lugtede ikke godt) Det store hoejtepunkt denne aften, er fyrvaerkerriet kl 24. De kan ikke selv koebe raketter, saa det er noget byen staar for. For os danskere som er vant til at skyde krudt af og ofte ser fyrvaerkeri var det ikke vildt flot og specielt, men for vietnameserne var det helt fantastisk. Efter fyvaerkeriet var der folkevandring i gaderne, hvilket var en smule besvaerligt pga. de mange scootere. Turen gik hjemad for at drikke the og paa den maade drikke nytaaret ind. Da vi kom tilbage til hotellet stod personalet klar med HANOI BEER, vin og snacks, og saa skulle vi drikke nytaaret ind med dem og de andre backpackere paa hotellet. Det var meget sjovt. Dagene efter bruger de paa at besoege familien og de mange smaa templer, som er rundt omkring i byen. Derfor er det meste lukket. Vi fik set et tempel, men da der ikke var meget at give sig til tage til Sapa.